donderdag 11 december 2014

Budweiser Beermaster Tour

DSC_3675Today I left Orlando for a visit to Jacksonville. To go to the Budweiser brewery for a Beermaster tour to be exact. I will spend the night in Jacksonville before heading to Perry tomorrow. Vandaag heb ik Orlando verlaten voor een bezoek aan Jacksonville. De Budweiser brouwerij voor een Biermaster Tour om exact te zijn. Ik overnacht in Jacksonville om morgen verder te gaan naar Perry.



DSC_3655Last night I went to bed pretty late and today I had to get up early in order to be on time at the Budweiser brewery. The trip from Orlando to Jacksonville is about 2.5 Hrs, when there is no delay on the way. I have to be at the brewery before 11:30 AM. I left the hotel in Orlando (well Kissimmee) before 9 AM after having checked out and printed my ticket for the Beermaster Tour.


DSC_3656On my way to Jacksonville I passed a couple of remarkable buildings near the I4. There was a short delay around Downtown Orlando, but after that, the rest of the trip went pretty smooth and I was on time at the brewery. When entering the building, you are welcomed and you get an explanation of where to go to. I have to report myself at the gift shop as the tour will start from there.
DSC_3718Around noon, all guests for the tour gathered around and the tour guide gave us an explanation on what to do and not to do. We have to use our cap at all times. When being in the factory, we have to wear safety glasses and when being in the production plant, we have to wear hearing aids, as it is so noisy in there, that we would otherwise not be able to hear her.
DSC_3739On our way, she explained the whole process of brewing beer. From the 5 key ingredients (barley malt, rice, water, hops and yeast), the hot and the cold sides up until the filling and packaging. The whole process takes about a month. During the tour we visited the different parts of the process, including the control room and we were very fortunate to run into the one and only brew master of Budweiser in Jacksonville. There is only one brewmaster in Jacksonville. They are not sure about the other 11 breweries, but they think that maybe St. Louis has two.


DSC_3777During the tour we got to taste a bit of the finished product, just before it’s being bottled or canned. Then we went through the bottling and canning part of the brewery. After the tour we got our certificate, we got to keep our hat and we got to taste two samples of any kind of beer we would like. The most produced beer in Jacksonville is Bud Light, followed by Budweiser.


DSC_3828It was a fun tour and you learn a lot during the tour. After the tour I also spent some time Facetiming with home and after that I went to grab a bite to eat. Close to the brewery is a place called Smokin’ Pig. I thought it would be a restaurant, but instead it is a place where you can get some take-out or in my case, eat it outside. I took pulled pork and ribs. They were good. I liked the ribs, as they were not fall off the bone. The pulled pork was also good. I got three different sauces with that. The sweet was too sweet for me, but the other ones were good. A spicier sauce and a vinegar mustard based sauce.


DSC_3841Both were very good. I finished my meal and headed over to downtown Jacksonville to check in into my hotel for this night, the Omni. By the time I got into my room, which was around 4:30 PM, I thought that I would fresh up and check out a bit of Jacksonville, but apparently the last days have been taking my toll and I dozed off. I will go to bed early and have to travel a couple of hours tomorrow as Jacksonville is in the east of Florida and Perry is in the west.


DSC_3656Gisteravond ben ik laat naar bed gegaan en vandaag moest ik op tijd opstaan om op tijd bij de Budweiser brouwerij te zijn. De rit van Orlando naar Jacksonville duurt ongeveer 2,5 uur als er geen vertraging is onderweg. Ik moet voor 11:30 uur bij de brouwerij zijn. Ik vertrok uit het hotel in Orlando (nou ja, Kissimmee) voor 9 uur nadat ik had uitgechecked en mijn ticket voor de biermaster tour had geprint.


DSC_3667Onderweg naar Jacksonville rij ik langs een aantal opmerkelijke gebouwen langs de I4. Er was een kleine vertraging rondom downtown Orlando, maar daarna verliep de rit vrij vlot en ik was op tijd bij de brouwerij. Als ik het gebouw binnenloop, word ik verwelkomd en ik krijg uitleg waar ik heen moet. Ik moet me melden bij de gift shop en de tour zal vanaf daar beginnen.


DSC_3707Rond middaguur zijn alle gasten voor de tour bijeengekomen en de tour gids geeft uitleg wat er verwacht en juist niet verwacht wordt. We moeten een cap dragen gedurende de hele tour. In de fabriek moeten we veiligheidsbrillen dragen en in de productiehal moeten we gehoorapparaten opzetten, omdat het er zo lawaaierig is, dat we anders de gids niet kunnen horen.


DSC_3727Onderweg krijgen we het hele brouwproces uitgelegd. Van de 5 basis ingrediënten (barely mout, rijst, water, hop en gist), de hete en koude kant, tot het vullen en inpakken. Het hele proces duurt ongeveer een maand. Gedurende de tour komen we langs de verschillende delen van het proces, waaronder de control room en we hadden het geluk de enige brouwmeester van Budweiser in Jacksonville te ontmoeten. Er is slechts 1 brouwmeester in Jacksonville. Ze zijn er niet zeker van, maar waarschijnlijk heeft St. Louis er 2 en de overige brouwerijen 1.


DSC_3744Tijdens de tour krijgen we de mogelijkheid om een beetje van het bier te proeven, vlak voordat het gebotteld wordt. Daarna zijn we door de bottel en inblikken gedeelte van de brouwerij gegaan. Na de tour hebben we ons certificaat ontvangen en mochten we onze cap houden. Ook mochten we twee soorten bier proeven uit de collectie. Het meest geproduceerde bier in Jacksonville is Bud Light, gevolgd door Budweiser.


DSC_3816Het was een leuke tour en je leer een hoop. Na de tour heb ik nog wat tijd doorgebracht met thuis via Facetime en daarna ben ik een hap gaan eten. Dichtbij de brouwerij zit een plaats die Smokin’ Pig heet. Ik dacht dat het een restaurant zou zijn, maar in plaats daarvan is het een ophaalrestaurant of in mijn geval, kon ik het buiten opeten. Ik heb pulled pork en ribs gekozen. Ze waren goed. De ribben waren geen fall-off-the-bone, maar zoals ik ze lekker vind. De pulled pork was ook goed. Ik kreeg er ook nog 3 sauzen bij. De zoete was mij te zoet. De andere waren lekker, een pittige saus en een zure mosterdsaus.


DSC_3830OrlamdpBeide waren erg goed. Ik was klaar met eten en ben doorgereden naar downtown Jacksonville om in te checken bij mijn hotel voor vanacht, het Omni. Tegen de tijd dat ik in mijn kamer was, was het tegen 16:30 uur. Ik dacht dat ik mij even zou gaan opfrissen om daarna nog even wat van Jacksonville te gaan zien, maar blijkbaar hebben de afgelopen dagen haar tol geëist en ben ik ingedommeld. Ik ga vroeg naar bed en moet morgen weer enkele uren rijden, want Jacksonville ligt ten oosten van Florida en Perry ten westen.



Budweiser Beermaster Tour

Geen opmerkingen:

Een reactie posten